Fotografiska

Tog min kära bil på utflykt idag. Till den södra delen av staden. Solen sken, en fantastisk höstdag. Önskar att jag kunde säga att jag gled fram på gatorna till min destination. Dessvärre så lät det som bara fn...jag tror att avgassystemet är sönder...så det är ingen direkt njutning att sitta i plåtburken..

Väl framme vid Fotografiska så ser jag till min glädje att det finns jättemånga parkeringsplatser precis utanför. Yes, vilket flyt..jag slipper promenera och gå vilse på söder..

Börjar med att titta på Robert Mapplethorpe . En väldigt speciell utställning. Mycket naket, men även sköra orkidéer och liljor. Han har jobbat med det svart/vita att finna ljus och skugga. Fantastiska bilder.

Sedan gick jag vidare till nästa utställning, som jag fastnade för. Kvinnan bakom kameran hette Helen Levitt (1913-2009). Vilka fantaastiska bilder. Hon har fångat personer i rörelser, händelser, mycket fokuserat på gatulivet i New York. Jag blev sittande framför en film från 40 talet, med musik från den tiden.
Stillheten och tystnaden gjorde att man försvann in i den tiden. Var en skön stund att drömma sig bort och komma in i den svartvita bilden och miljön.

Avslutade besöket med att besöka bokhandeln. Äntligen köpte jag en fantastisk bok där. Det är så vackra böcker med underbara bilder. Jag valde en bok som hette "Fashion Box". I morgon så ska jag vara inne och njuta av bilder genom modets historia..


Rekomenderar allt å alla ett besök på fotografiska!


Kommentarer
Postat av: Lejon

Tack för tipset! Jag skall gå dit imorgon med en vän.

2011-09-27 @ 12:30:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0