Barcelona, effiktivitetsresa på 36 h..del 1

En av de roligaste resorna som jag någonsin har gjort, gjorde jag med min goda vän Ninni strax innan jul.
Det mesta som hände gick åt skogen, vi hade totalt 36 h på plats i Barcelona från det vi landade på flygplatsen, tills vi lyfte mot sverige igen..Tänkte bjuda på min reseskildring i flera olika delar..

Kylan var bitande ute, en blandning av vita och gråa nyanser i snön. Äntligen var dagen här som vi väntat på. Dagen då vi skulle fly vardagen till Barcelona. Jag tittade oavbrutet på klockan, dagen segade sig verkligen fram. Snälla låt denna fredag gå mot sitt slut…Äntligen!! Klockan slog fem, stänger så fort det bara går av datorn, på med vinterjackan, ut i mörkret på väg…på väg mot min bästaste kompis Ninni. Vi ska till Barcelona.

 I Brommaplan väntar bilen så fint på mig. Kallt är det, men det kompenseras av förväntningarna och värmen inombords. Hemma hos Ninni är det full fart, jag är lite tidig. Barnen, mannen, packningen det är mycket som ska styras upp i sista sekund…Fast så sitter vi där, på varsin sida i bilen på väg…på väg mot Skavsta flygplats i Nyköping, där planet skall ta oss till Barcelona. I ljuset av bilens strålkastare, passerar vi vägskyltar, små parkeringsfickor, snöandet börjar tillta. Jag ser till att köra försiktigt för sikten framåt är inte så bra pga snön som yr omkring.

När vi närmar oss Nyköping så inser vi att vi kanske bör äta något innan vi sätter oss på planet. Två veliga själar funderar. Ska vi äta på flygplatsen? Finns det något att äta på flygplatsen? Hinner vi åka förbi Mc Donalds i Nyköping? Snön fullkomningen öser ner. Vi tittar på klockan, snabbt beslut nu.. Ok vi chansar på att vi hittar Mc Donalds snabbt. Svänger av vägen mot Nyköpings centrum. Oj, tiden går lite för snabbt nu. Vi ser inte någon Mc Donalds, snurrar runt i rondellen, vi tar oss mot flygplatsen istället.

Hittar en parkering och beger oss med vårt handbagage in på flygplatsen. Ser oss omkring, till vår glädje finns det möjligheter att äta där. Perfekt. Vi väljer båda att ta in en smörgås, med ett stort härligt bubblande glas coca cola till. Glada över att få något i magen, att vara så nära Barcelona, gör att vi lutar oss tillbaka i stolarna och njuter. Tills…

Shit..vi måste checka in! Nu! Vi har fem minuter på oss! Helsike. Springer till incheckningen att växla in pengar är bara att glömma. Vi står där och fumlar med våra biljetter och pass, då upptäcker jag till min förskräckelse. Det är fel efternamn på min biljett!! Oh nej. Panik, vad gör vi? Incheckningen stänger snart. Den vänliga kvinnan som sitter där säger att det finns bara ett sätt att styra upp det på vi måste fixa ny biljett och det NU. Hon pekar längre bort i ankomsthallen och säger att dom kan hjälpa oss. Handlöst så springer vi med vårt handbagage, som studsar bakom oss när vi rusar fram i ankomsthallen.

Med andan i halsen så förklarar vi vårt problem. Helt lugnt förklarar hon som sitter där, att det går att fixa, men till en kostnad av 1600 :-!! Lika mycket som hela resan kostade. Puh..Vad gör man? Självklart betalar och ser glad ut. Vi ser på varandra och skrattar. Vad ska mer hända på denna resa?

 Vi hinner checka in och ta oss mot gaten. Det är världens kö där. Vi går runt på den lilla taxfree som finns. Utan att vara fördomsfull så känns det som om det är mest kufar och ufon i kön, och så vi. Var har vi hamnat? Vad är Ryanair för flygbolag egentligen?

Ställer oss i kön som vuxit lite till. Flyget är lite försenat och dom släpper inte på…Bakom oss så hamnar ett par överförfriskade killar. Det ena går mig på nerverna, han är inte tyst en sekund och ska prata med just oss, hela tiden. Slutar med att jag ber honom hålla tyst, jag orkar inte höra på honom längre.

 Tiden är inne, vi släpps på planet. Det är inga specificerade platser. Har en himla tur, vi får sitta längst bak, bredvid varandra., men inte bara bredvid varandra utan också närmast toaletten.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0